top of page

فراخوان گردآوری تاریخچه‌ی سانسور حکومتی به روایت اهل هنر و فرهنگ

مرداد ۱۴۰۱

 

گردآوری تاریخ سانسور و افشای سازو‌کار آن آشکار کردن خشونتی‌ست که بر ما روا داشته‌اند و همچنان می‌دارند.


هنر و فرهنگ ایران همواره با سانسور حکومتی دیکتاتورها دست‌و پنجه نرم کرده است. حاکمان ایران از هر ابزاری استفاده کرده‌اند تا فرهنگ و هنر را از دریچه‌ی تنگ دین و ایدئولوژی بنگرند و ارشادپذیر کنند. تجربه‌ی سانسور، تجربه‌ی خشونت است، اما چون به وضع موجود تبدیل شده، «طبیعی» می‌نماید. این سازوکار مخرب سال‌هاست که گریبان‌گیر هنر و فرهنگ ماست و هدفی جز ایجاد محدودیت و بی‌خاصیت‌کردن فرهنگ و هنر ندارد. همه‌مان از وجود چنین پدیده‌ی شومی آگاهیم، با آن زیسته‌ایم و مدام شکل‌های اِعمالش را بر تن آثارمان تجربه کرده‌ایم، اما تنها نوک این کوه یخ آشکار و یا ثبت شده است.


اینک و در مسیر جنبش دمُکراتیک و مترقی «زن، زندگی، آزادی» وقت آن رسیده است که پرقدرت‌تر از پیش به سانسور حکومتی «نه» بگوییم و در راه افشای سازِکارِ آن همصدا شویم. کانون «هنر/فرهنگ/کنش» در ادامه‌ی بیانیه‌ی «فرهنگْ بدون ارشاد» از جامعه‌ی هنر و فرهنگ ایران می‌خواهد برای ثبت‌ تجربه‌‌های تاریخی یکی از حضیض‌های این کشور همراه شوند. شکی نیست که سانسورچیان همزمان در پی لاپوشانی رد و اثر سانسور و خاک پاشیدن بر حقیقت بوده‌اند. ما، اهل فرهنگ ایران، راوی دست اول این درد مشترک‌‌ایم و بر این باوریم که یکی از راه‌های مبارزه با سانسور گردآوری اسناد آن است.


بنابراین، تک‌تک اعضاء جامعه‌ی هنر و فرهنگ ایران و نیز همکارانمان در دیگر نقاط جهان را فرا می‌خوانیم که روایت‌های خود را از سانسور آثار خود و دیگران در قالب متن، تصویر، سند، ویدیو و یا صدا در اختیار کانون «هنر/فرهنگ/کنش» بگذارند. مخاطب ما هنرمندان همه‌ی رشته‌های هنری و هر آن کسی‌ست که دستی بر آتش فرهنگ و هنر ایران دارد و مایل است به گردآوری تاریخ سانسور و افشای سازو‌کار آن کمک کند. بدیهی‌ست که صرف دریافت هر روایت ما را ملزم به انتشار آن نمی‌کند.


تاریخچه‌ی سانسور از همه‌ی شکل‌ها، مراحل، مکان‌ها و حرفه‌ها خواهد گفت: ژوژمان، نمایشگاه، بازبینی، اجرا، اکران، نشر، پخش و نیز همه‌ی حرفه‌های خلاق، مانند نقاش‌، تصویرگر، کارتونیست/کاریکاتوریست، مجسمه‌ساز، خطاط، حجار، رقصنده،‌‌ کارگردان، فیلم‌بردار، ‌عکاس، بازیگر، نوازنده، خواننده،‌ آهنگساز،‌ موسیقی‌دان،‌ طراحان گرافیک، وب، دیجیتال، پارچه، لباس و معمار، شهرساز و دست‌اندرکارهای فنی و اداری، پژوهش‌گر، استاد، بایگان، داور، تاریخ‌نگار، روزنامه‌نگار و منتقد.


برای ضبط روایات شما به این موارد نیز نیاز داریم:

۱- نام اثر/آثار و یا پروژه‌ای که سانسور شده است.

۲- تاریخ و مکان تولید و سانسور اثر یا آثار.

۳- تصویر اثر/آثار سانسورشده، یا هر سندی مبنی بر سانسور، اعم از نامه، اخطار، گزارش خبری، عکس و ویدیو و جز این‌ها.


۴- یادداشتی که با آن به کانون اجازه می‌دهید به‌رایگان، با یا بدون ذکر نام روایت‌های شما و نیز اسناد مرتبط را در وب‌سایت کانون و شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی آن در اختیار عموم بگذارد.


راه‌های تماس با ما:

اگر مایل به همرسان کردن روایت‌هایتان هستید، لطفاً به ما ایمیل بفرستید تا ما با شما تماس بگیریم و در صورت لزوم اطلاعات بیشتری در اختیارتان بگذاریم.


برای فرستادن روایت‌هایتان به این ایمیل بنویسید:

a.c.a.censorship@gmail.com


با ابراز همبستگی،

کانون «هنر/فرهنگ/کنش»


 


bottom of page